کد مطلب:2653
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
اگر كسي خوابي را ديد و احتمال آن را داد كه عاقبت خواب برايش بد است , چه مي تواند بكند تا ازوقوع آن جلوگيري كند؟ آيا چنين چيزي ممكن است ؟ اگر آگاهي بيشتري داريد, ياريم كنيد.
خواب از جمله اتفاق هاي عجيب و غريب و گاه غير قابل تفسير, در عالم هستي است . علم با تمام پيشرفت هاي اعجاب انگيزش نتوانسته است در عالم خواب تصرف و آن را تحليل كند. اگر چه خواب در بسياري ازمواقع تصوير همين دنيايي است كه در آن روز را به شب و شب را به روز مي كنيم , زيرا جز اين عالم , درك و حواس برعالم ديگر نداريم . در عين حال بعضي از خواب ها كاشف رموز پنهاني هستند كه تعبيرشان حتمي است و حادثه اي كه در خواب به وقوع پيوسته , به شكل مشابهي در جايي ديگر انجام ميشود, مثلاً خواب حضرت يوسف , يك رؤياي صادق بود(1) و يا خواب حضرت ابراهيم 7يك خواب راستين بود.(2)
در هر حال خواب , عالم عجيبي است كه در قرآن و روايات به مرگ تشبيه شده است .
خداوند ارواح را به هنگام مرگ , قبض مي كند و ارواحي را كه نمرده اند, به هنگام خواب مي گيرد. سپس ارواح كساني را كه فرمان مرگ آن ها را صادر كرده , نگه مي دارد و ارواح ديگري را كه بايد زنده بمانند, باز مي گرداند تا سرآمد معيني . در اين امر نشانه هاي روشني است براي كساني كه تفكر مي كنند.(3)
دانشمندان الهي خواب را از پديده هاي روح دانسته و بر اين اساس تفسير مي كنند, كه شايد به همين جهت است كه انسان در عالم خواب بدون آن كه جسم مادي اش فعاليتي بكند, به سير و سياحت مشغول مي شود.
مفسران مي نويسند:
بسيارند خواب هايي كه عينا يا با مختصر تغييري در خارج واقع مي شوند. تفسيرهاي مادي ااز بيان و توجيه اين گونه خواب ها عاجزند, در حالي كه تفسيرهاي روحي به خوبي مي توانند اين مطلب را روشن كنند, زيرا روح انسان به هنگام جدايي از تن و ارتباط با عالم ارواح حقايق بيشتري را مربوط به گذشته و آينده درك مي كند و همين است كه اساس رؤياهاي صادقه را تشكيل مي دهد.
پيامبر گرامي اسلام 6فرمود: خواب و رؤيا سه گونه است : گاهي بشارتي از ناحيهء خداوند است ; گاه وسيله ءغم و اندوه از سوي شيطان , و گاه مسائلي است كه انسان در فكر خود مي پروراند و آن را در خواب مي بيند>.(4)
البته از اين سه قسم خواب , فقط قسمت اول آن حايز اهميت است و دو قسم ديگر نياز به تعبير ندارد.
فلاسفه و حكما در باب خواب و اقسام آن بياني دارند كه :
1 خواب هاي مربوط به گذشته زندگي و اميال و آرزوها, كه بخش مهمي از خواب هاي انسان را تشكيل مي دهد.
2 خواب هاي پريشان و نافمهوم , كه معلول فعاليت توهم و خيال است , اگر چه ممكن است انگيزه هاي رواني داشته باشد.
3 خواب هايي كه مربوط به آينده است و از آن گواهي مي دهد.
شكي نيتس كه خواب هاي مربوط به زندگي گذشته و جان گرفتن و تجسم صحنه هايي كه انسان در طول زندگي خود ديده است , تعبير خاصي ندارند. هم چنين خواب هاي پريشان و به اصطلاح كه نتيجهء افكارپريشان و همانند افكاري است كه انسان در حال تب و هذيان پيدا مي كند, نيز تعبير خاصي نسبت به مسائل آينده ءزندگي نمي تواند داشته باشد, اگر چه روان شناسان و روانكاوان از آن ها به عنوان دريچه اي براي دست يافتن به ضمير ناخود آگاه بشري استفاده كرده و آن را كليدي براي درمان بيماري هاي رواني مي دانند.
خواب هاي مربوط به آينده نيز داراي دو شعبه است : قسمتي خواب هاي صريح و روشن مي باشند كه تعبيري نمي خواهند و گاهي بدون كمترين تفاوتي , در آيندهء دور يا نزديك تحقق مي پذيرند.
نوع دوم خوابهايي است كه در عين حكايت از حوادث آينده , بر اثر عوامل خاص ذهني و روحي تغيير شكل يافته و نيازمند تعبير است .(5)
اگر انسان در عالم خواب با حادثه اي رو به رو شود كه در وجودش تأثير بدي بگذارد, خوب است به جاي نقل آن , صدقه دهد.
در حديثي از امير مؤمنان علي 7مي خوانيم كه به يارانش تعليم مي داد: .(6)
اگر انسان با فاصله اي طولاني از خوردن شام ـ آن هم شام سبك ـ به بستر استراحت برود, خواب بهتري خواهدداشت .
(پـاورقي 1.سورهء يوسف .
(پـاورقي 2.ر.ك : سوره صافات .
(پـاورقي 3.زمر (39 آيه 42
(پـاورقي 4.تفسير نمونه , ج 9 ص 312
(پـاورقي 5.تفسير نمونه , ج 9 ص 315
(پـاورقي 6.همان , ج 19 ص 484
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.